onsdag 23. august 2017

Pyntekorgen blomstrer

I år har jeg sådd pyntekorg for første gang. Varianten jeg har sådd er cosmos bipinnatus 'Purity'. Jeg tror kanskje jeg fikk frøposen sammen med et Norsk Hagetidend i fjor.  Jeg er veldig glad for at jeg sådde dem.  De er jo aldeles nydelige og med fire tett sammen i krukka så ser det ut som en blomstrende busk. Disse står slik at vi kan nyte synet fra stuevinduet også. Jeg kunne nok sådd dem tidligere enn jeg gjorde, da hadde de vel blomstret litt tidligere. På pakken står det at de blir cirka 100 cm. Den høyeste av mine er ca 122 cm, så det er tydelig at de trives. Den andre krukka står ved inngangspartiet og der blir det nok også mange blomster etterhvert. Egentlig greit at de kommer litt etter litt så varer gleden lengre.

Har du pyntekorg i hagen eller på balkongen?









6 kommentarer:

  1. Ja, de er så fine, og jeg har veldig mange. Jeg har latt de frøså seg selv, og de blomstrer akkurat nå. Det er nok en fordel å se inne, for da kommer de tidligere i blomst. De hvite er så vakre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå blomstrer det i begge krukkene og de er fyldige og flotte. Jeg klipper av visne blomster underveis i håp om å få mange flere. Med slike varme dager som i helga så trives hagen godt og sommeren forlenges bittelitt :) Sjansen er vel liten for at mine frøsår seg, men kanskje noen finner veien ned i ei av nabokrukkene som ikke skal tømmes til vinteren :)

      Slett
  2. Hei. Jeg har pyntekorg i krukker. Kjøper de ferdig. Har ikke vært heldig med de jeg har sådd. Fortsatt fin uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går litt opp og ned med såprosjektene mine. I år har jeg hatt drivhus og det har nok gjort godt for plantene mine. Dermed kunne de flytte ut av huset når de ble litt for store for vinduskarmen og likevel stå noenlunde lunt. Veldig kjekt å prøve det ut. Det er blitt en del hull i drivhuset, men jeg håper jeg får brukt det neste vår også. Men bør vel gå for å teipe det med gaffateip i stedet for med teipen jeg har brukt til nå :)

      Slett
  3. Hei takk for at du besøkte min blogg, np må jeg inn å se litt i din krukkehage. Veldig fint at Pyntekorg blir så fin i krukker også.
    Ønsker deg en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du tok turen innom :) Ønsker deg ei fin uke!

      Slett