torsdag 25. september 2014

Oppskrift på heklet blomst

Disse blomstene heklet jeg utgangspunktet for å bruke på kort, men de kan brukes til å dekorere andre ting også som f. eks tøfler, vesker og lykter. Jeg noterte ned underveis mens jeg heklet på den første blomsten slik at jeg kunne hekle flere like. Notatboka på i-phone er praktisk til sånn. Nedenfor finner du oppskriften på de heklede blomstene.

lm =luftmaske kmj = kjedemaske st = stav dst = dobbel stav
  • 1. rad: 6 lm som du fester i en ring med 1 kjm i første lm.
  • 2. rad: 3 lm, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 kjm rundt ring x 5

Jeg brukte tynt garn og heklenål 2.5. Blomsten blir større når du bruker tykkere garn og større heklenål. De heklede blomstene ble dekorert med knapper som jeg limte på ved hjelp av limpistol. Bak på blomsten limte jeg på 1 kvcm kartong slik at det skulle være enkelt å feste blomstene når jeg brukte dem på kortet. Inspirasjonen til å hekle blomster til kort selv kom over meg da jeg så at liknende heklede blomster koster ca 30 kr for en pakke med tre blomster i. 


 Dersom du prøver ut oppskriften så link til meg og gi meg gjerne en tilbakemelding.

Du kan følge meg på facebook: Fru trollhagen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar